National Memorial Jatio Sriti Soudho
http://www.banglaview24.com/
Stolt og glad! Livet ble snudd på hodet for funksjonshemmede Abu Taher den dagen han fikk 3500 kroner (35000 Taka) i grunnkapital til å etablere sin egen lille forretning i landsbyen. Pengene kom fra elevene på Haugmyrheia skole i Kristiansand. Familien var i en fortvilt situasjon og levde i stor fattigdom. Ikke minst var det vondt for Abu når ikke det var mulig å skaffe nok mat til kona Ashrafun Bibi og de to sønnene på 7 og 14 år. Å måtte spørre slektninger som allerede var fattige om mat, var vanskelig og ydmykende.
Fordi Abu er bevegelseshemmet, er det nesten umulig å få arbeid til å forsørge familien sin. I Bangladesh er det vanskelig for mange mennesker å få arbeid til å kunne kjøpe mat og klær. For en funksjonshemmet er det enda verre. Tidligere måtte Abu prøve å få arbeid i åkeren til andre, men ofte valgte jordeieren en funksjonsfrisk mann i stedet. De dagene Abu fikk arbeid var det også til en lavere lønn enn andre.
Den lille butikken til Abu er blitt et vendepunkt for familien. Butikken er et møtested i den lille landsbyen. Der kan en få kjøpt te, kjeks, ris, vaskepulver, chips, søtsaker, saft og mye annet. Sigaretter selges enkeltvis. Mange av varene selges i ganske små pakker slik at hvert innkjøp ikke koster så mye. Dette er den eneste butikken i den lille landsbyen Abu og Ashrafun bor i, så det er populært å handle der.
Abu Tahe får et overskudd i butikken på 6-700 kroner i måneden. Det er ikke mye, men ute på landsbygda kan det være nok til at familien har mat. Også Ashrafun jobber i butikken. Det er ekstra positivt fordi jobber til kvinner er det enda færre av enn for menn. Pengene strekker også til at sønnene Atikul og Asadul får skolegang
Det er krevende å ikke ha kroppskontroll, der armer og bein lever sitt eget liv. Og det er stor utfordring for fingeren å treffe tastene på PC-brettet. Trenge hjelp til å spise mat. Afia Kabir Anila har cerebral parese (CP). Etter en utfordrende oppvekst i Bangladesh har hun nå blitt 19 år. Men livsmot har hun, er kvikk i hodet og humørfylt. Hun klarer seg. Men det har kostet!
Da Anila ble født, var hennes far en suksessrik leder for en møbelkjede med forretninger over hele landet. Mor var skolelærer. Det ble fort klart at det lille barnet ikke var som andre. CP ble diagnostisert. Foreldrene oppsøkte offentlige myndigheter for å få hjelp, men fant ut at der ikke var ordninger for å hjelpe barn med redusert funksjonsevne.
Foreldrene til Anila ble fort kjent med andre foreldre i tilsvarende situasjon, som var fortvilte og i et dilemma. I Bangladesh må du på jobb for å ha mat på bordet. Da er det vanskelig å ta seg av et barn som trenger mye hjelp til helt hverdagslige gjøremål.
Foreldrene til Anila tok da et radikalt valg. Far sluttet i møbelbransjen. Mor fortsatte i jobb, men videreutdannet seg i spesialpedagogikk/terapi. De ble gründere, og opprettet organisasjonen Tauri Foundation - med mål om å gi barn og unge med funksjonshemming fysioterapi, trening og skolegang. Det var en stor utfordring. Da årlig støtte fra Kristiansand kom på plass, var det avgjørende for å utvikle aktivitetene i organisasjonen.
Tauri Foundation sender i dag fysioterapeuter ut i landsbyene for å veilede foreldre og tilrettelegge hjemmesituasjonen for barn med særlige utfordringer. I Rajshahi driver de «School for Gifted Children». Skolens navn illustrerer et viktig menneskesyn - at alle barn har ressurser som kan utvikles.
Anila vokste til. Foreldrene hadde råd til å ansette assistent til å hjelpe datteren. Hun fikk systematisk hjemmeundervisning av foreldrene; i bengali, engelsk, samfunnsfag, matematikk osv. Hun gjorde store faglige fremskritt. Som femåring så foreldrene at hun trengte mere stimuli og ville gi henne skolegang. Men pga Anilas reduserte funksjonsnivå, var det ingen skoler som ville ha henne inn. Foreldrene søkte på den ene skolen etter den andre. Ved sjuende forsøk spurte far hennes rektor om han kunne snakke med Anila, før han avviste henne. Selv med Anilas vanskeligheter for å formulere ord raskt, var det tydelig at hun var ei oppegående jente. Hun klarte også opptaksprøven med glans og kom inn.
Det har hun hatt nytte av. Likevel har det vært problematisk. Skolen var ikke tilrettelagt for rullestol. Å bruke toalettet var umulig, så hun måtte vente med det til hun kom hjem. Og forholdet til lærerne var vanskelig. Ukvemsord var vanlig. Ofte fikk hun dask og slag. I Bangladesh er det liten aksept for å ta seg av funksjonshemmede barn. De har liten verdi.
Likevel er Anila blant de heldige. Hun har foreldre som har stått på for henne og som har råd til å skaffe henne hjelp når hun trenger det
I dag er Anila 19 år og har med sin krevende bakgrunn nådd langt. Hun er en ivrig talskvinne for funksjonshemmede barns rettigheter i Bangladesh og har blitt invitert til å snakke om sitt engasjement både i sitt eget og andre land. Hun har opptrådt på TV og i radio og er aktivt med for å endre holdningene til funksjonshemmede i Bangladesh. Anila er blitt en viktig samfunnsbygger.
Mange har forestilling om at det i fattige land er lite overskudd til å tenke på miljø og klima. Men det et langt fra tilfellet i Rajshahi og Bangladesh. Her er noe av det en har iverksatt:
Allerede i 2006 vedtok nasjonalforsamlingen i Bangladesh forbud mot bruk av plastposer i dagligvareforretninger. Det har ført til at en benytter seg mye av papirposer til å pakke varer i. Ofte er papirposene laget av brukt avispapir. Brettet og limt sammen i mange små private virksomheter. Se for eksempel kortfilmen «Posebretteren» der en 14 år gammen jente i Rajshahi sikrer inntekt til både egen skolegang, og til et viktig bidrag for familieøkonomien.
Her er filmen xxxx
Autorickshaw eller tuc-tuc er det mest benyttede kollektive kjøretøyet i Rajshahi. Der er tusenvis av disse små «bilene». Før spydde de ut svart dieselrøyk fra dårlige forbrenningsmotorer. tilbake at det Så ble det forbudt med forbrenningsmotor. Nå har alle kjøretøyene elmotor. Autorikshawen kan ta opptil seks passasjerer.
For å hindre støv i Rajshahi, er det ulovlig å kjøre lastebiler inn i byens sentrum på dagen. Alle varer må leveres om natten.
For å redusere støv, har byen igangsatt store treplantingsprosjekter, og en planter vegetasjon på områder med sand og leire. I tørketiden, med små virvelvinder og mye aktivitet sier det seg selv at det veldig lett blir store mengder støv i lufta.
Før var Rajshahi en av byene i verden med dårligst luftkvalitet. Tiltakene har ført til vesentlige forbedringer. Ifølge avisen The Gardian kåret FN i 2017 Rajshahi til den byen i verden som hadde størst forbedring av luftkvaliteten de to foregående årene. I dag måles luftkvaliteten fortløpende for å kunne vurdere nye tiltak.
Grunnloven i Bangladesh fastslår at det er gratis og obligatorisk grunnskole i fem år for barn mellom seks og elleve år. Undervisningsspråket er bengali, fra tredje klasse undervises det i engelsk. Den videregående skolen varer opptil sju år og er delt i tre trinn. Det er ni offentlige universiteter. Ved siden av det offentlige skolesystemet er det et privat, religiøst utdanningssystem (Madrasha-systemet).
Grunnskolen er for dem under ti år. Den skal være gratis, men foreldrene er pålagt å sende barna sine på skolen. Selv om tallene ikke er helt sikre er det bare mellom 75 og 80 prosent av aldersgruppen 6 til 10 år som går på skole. Dette tallet synker etter hvert som elevene blir eldre, de må nemlig begynne å jobbe for å hjelpe familien. Fordi det er så få skoler og lærere, må elevene mange steder gå på skolen på skift. En gruppe er på skolen om formiddagen, en annen gruppe er der på ettermiddagen. Lærerne må ofte ha begge gruppene.
Bare 46 % av ungdommen går i videregående skole og 4 % tar høyere utdanning. Det er anslått at 78 % av kvinnene og 53 % av mennene over 15 år er analfabeter. Disse tallene kan vi være med å bedre!
Det er krevende å komme frem til landsbyen Badhair. Veien dit er dårlig. Støvete i tørketiden og hullete og våt i regntiden. I landsbyen bor det 35 – 40 sært fattige familier, snaue 150 innbyggere. De tilhører minoritetsbefolkningen santalene. Men landsbyen er heldig. De har fått bygget en liten skole og ei lita kirke. Skolebarna i Vågsbygd har finansiert skolehuset, og konfirmantene har finansiert kirkebygget. I dag mottar skolen 30 000 kroner i året fra Rajshahiaksjonen, til lærerlønninger.
Santalfolkets morsmål er et helt annet språk enn det offisielle bengali. Mange av santalene har lite skolegang og forstår ikke Bengali. De blir lett utnyttet og lurt. Skolen får ikke offentlig støtte til lærebøker på santali, kun på bengali. Lovverket i Bangladesh skal beskytte minoritetsgrupper i landet. Seks ulike minoritetsspråk er godkjent, og det er laget lærebøker på de ulike språkene.
Men parlamentet har ikke godkjent santalene sitt språk, selv om de utgjør flere millioner mennesker. Det er både sårt og konfliktfullt. Bakgrunnen er følgende:
Skriftspråket til santalene er utviklet av de to norske (!) språkforskerne Lars Skrefsrud og Paul Bodding på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. De var også misjonærer. Da ble det valgt å bruke de latinske bokstavtypene som i Europa. Og ikke det bengalske alfabetet. Flertallet av santalene ønsker i dag å bruke det latinske alfabetet videre. Men mange muslimer ønsker å benytte det bengalske alfabetet. Dette selv om det ikke er laget et eget skriftspråk med ortografi, grammatikk og ordliste.
Rajshahiutvalget skal ikke blande seg inn i interne politiske forhold i Bangladesh. Men etter anbefaling fra vennskapskomiteen i Rajshahi, har vi likevel hatt besøk av parlamentsmedlem Mr. Badsha. Han leder parlamentskomiteen for minoritetsbefolkninger (og er faktisk fra Rajshahi). Vi har hatt samtale med han i Dhaka for å høre om utviklingen av språksaken. Rajshahiutvalget har også arrangert et møte mellom den norske ambassadøren i Bangladesh Sidsel Bleken og sentrale ledere fra Santalfolket.
Mr. Badsha sier at santalene må bli enige seg imellom før det er aktuelt å godkjenne santali som offisielt språk. Der står saken nå.
Rajshahiutvalget gir i dag støtte til tre skoler og en klinikk i områder der santalene bor. Vi har tidligere også gitt økonomisk hjelp til juridisk bistand for å sikre at analfabeter får beholde sine landarealer når «smarte» eiendomsutviklere har forsøkt å tilegne seg disse på uærlig vis.
I tilknytning til Christian Mission Hospital og barnehospitalet er det bygget opp en sykepleieskole som har godt ry. Kristiansand støtter skolen ved å gi stipend til studentene. Skolen har nå utvidet og tatt opp 50 nye kandidater. Det er behov for stoler og bord og noen PCer for studentene. Skolen rekrutterer dyktige ungdommer fra landsbyene utenfor Rajshahi by, både kvinner og menn. Disse bor på internat med 8-10 elever boende sammen på hvert rom. Studentene er stort sett ungdom rekruttert ute fra landsbyene. Mange av ungdommene flytter tilbake etter endt utdanning og blir viktige ressurspersoner i sitt lokalmiljø.
Kontonummer: